Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
2023-02-08Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25715
Which Factors Influence Learners' Visual Attention to Images in Geographic Learning Media?
Behnke, Yvonne
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Eine Eye-Tracking-Studie mit Fragebogen untersuchte potenzielle Einflussfaktoren auf visuelle Aufmerksamkeitsmuster beim Lernen mit Fotos, Grafiken und Karten in Geographieschulbüchern (u.a. Usability, Interesse, Medienpräferenz). Dafür wurden Daten von achtundfünfzig Lernenden (14-17 Jahre, Gymnasium) analysiert. Stimuli waren drei Geographieschulbuchdoppelseiten zu drei interessensbasiert ausgewählten Themen. Eine Faktorenanalyse extrahierte relevante Faktoren für visuelle Aufmerksamkeitsmuster auf Fotos, Grafiken und Karten der Schulbuchseiten. Usability, Textpräferenz, Bildpräferenz und individuelles Interesse (Thema Erdbeben) und erklären 48,5 % Varianz (relevantester Faktor: Usability). Individuelles Interesse war weniger relevant als situatives Interesse. Daraus werden Vorschläge zur Unterstützung des Lehrens und Lernens mit multimodalen geographischen Medien abgeleitet.
 
An eye-tracking and questionnaire-based study investigated possible factors influencing visual attention (e.g., usability, interest, and media preferences) when learning with photos, graphics, and maps. Data from 58 learners (14–17 years, secondary school) were analyzed. Three Geography textbook spreads on three interest-led topics (earthquakes, rainforests, agriculture) served as stimuli. Factor analysis identified relevant factors for learners’ visual attention to photos, graphics, and maps in the investigated textbook spreads. Usability, text preference, image preference, and individual interest (topic earthquakes) explained 48.5 per cent of the variance (most relevant factor: usability). Individual interest was less relevant than situational interest. Based on these findings, the paper presents suggestions to support teaching and learning with multimodal geographic learning media.
 
Un estudio de seguimiento ocular y basado en cuestionarios investigó los posibles factores que influyen la atención visual (por ejemplo, la facilidad de uso, el interés y las preferencias de medios de educación) al aprender con fotos, gráficos y mapas. Se analizaron datos de 58 estudiantes (14–17 años, escuela secundaria). Tres tiradas de libros de texto de Geografía sobre tres temas de interés (terremotos, selvas tropicales, agricultura) sirvieron como estímulo. El análisis factorial identificó factores relevantes para la atención visual de los estudiantes a las fotografías, gráficos y mapas en los libros de texto investigados. La usabilidad, la preferencia de texto, la preferencia de imagen y el interés individual (terremotos temáticos) explicaron el 48,5% de la variabilidad (factor más relevante: usabilidad). El interés individual era menos relevante que el interés situacional. Con base en estos hallazgos, este artículo presenta sugerencias para apoyar la enseñanza y el aprendizaje con medios de aprendizaje geográfico multimodal.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-3-Behnke.pdf — Adobe PDF — 8.985 Mb
MD5: d3022bda18ef331452b82a1b77eff3fb
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25715
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25715
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25715">https://doi.org/10.18452/25715</a>