Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
2020-11-19Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/26106
Measuring meanings of democracy—methods of differentiation
Osterberg-Kaufmann, Norma cc
Stadelmaier, Ulrich
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
The question of the contested nature of the concept of democracy is neither in doubt within the political science debate, nor new. What is new, however, is the attention paid to the knowledge of competing ideas of democracy in literature. The development of concepts of the “D-word” beyond Eurocentric hegemony was accompanied by a critical review of methodological approaches. Against the background of these methodological challenges, the requirements for more differentiated or mixed methodological approaches are discussed in the literature. In this article, a combined approach of the repertory grid and the semantic differential methods is proposed to enrich the innovative methodological dynamics of investigating the meaning of democracy. The article gives an introduction to the repertory grid method and illustrates, with a case study, how the Singaporean middle-class views democracy. These repertory grid face-to-face interviews serve as a starting point for the creation of valid polarity profiles for the semantic differential method—a method which, like the repertory grid, is used to measure the connotative or affective meaning of objects, but in a quantitative design so that representativeness can be achieved. Through this approach, the constructivist approach of repertory grid is partly combined with positivistic survey research, and thus the approach is inductive with deductive research.
 
Die Frage nach dem umstrittenen Charakter des Demokratiebegriffs wird in der politikwissenschaftlichen Debatte weder in Zweifel gezogen, noch ist diese Frage neu. Neu ist jedoch die Aufmerksamkeit, die diesem Wissen um konkurrierende Vorstellungen von Demokratie in der Literatur geschenkt wird. Die Entwicklung von Konzepten des „D-Wortes“ jenseits der eurozentrischen Hegemonie wurde von einer kritischen Überprüfung der methodischen Ansätze begleitet. Vor dem Hintergrund dieser methodischen Herausforderungen werden in der Literatur die Anforderungen an differenziertere oder mixed-method Ansätze diskutiert. In diesem Artikel wird ein kombinierter Ansatz aus Repertory Grid und semantischem Differential vorgeschlagen, um die innovative methodologische Dynamik der Untersuchung der Bedeutung von Demokratie zu bereichern. Der Artikel gibt eine Einführung in die Repertory Grid-Methode und veranschaulicht anhand einer Fallstudie, wie die singapurische Mittelschicht die Demokratie wahrnimmt. Diese Repertory Grid-Face-to-Face-Interviews dienen als Ausgangspunkt für die Erstellung gültiger Polaritätsprofile für die semantische Differentialmethode – eine Methode, die wie das Repertory Grid zur Messung der konnotativen oder affektiven Bedeutung von Objekten verwendet wird, jedoch in einem quantitativen Design, so dass Repräsentativität erreicht werden kann. Durch diesen Ansatz wird der konstruktivistische Ansatz des Repertory Grid teilweise mit positivistischer Umfrageforschung und damit induktive mit deduktiver Forschung kombiniert.
 
Files in this item
Thumbnail
s12286-020-00461-6.pdf — Adobe PDF — 1014. Kb
MD5: 405e57816b9770320bd8d824d19ca348
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/26106
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/26106
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/26106">https://doi.org/10.18452/26106</a>