Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
2023-05-08Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/26020
Die Ausbildungspraxis der Fachleiterinnen und Fachleiter in der zweiten Phase der Geographielehrkräftebildung
Wege in die Lehrkräftebildung, Gestaltungspraktiken, Optimierungspotenziale
Fischer, Frank
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Der zweiten Phase der Lehrkräftebildung wird vielfach eine zentrale Rolle im Professionalisierungsprozess angehender Lehrkräfte zugesprochen. Für das Fach Geographie liegen bislang kaum Erkenntnisse zur Akteursgruppe der Fachleiterinnen und Fachleiter sowie zu deren Ausbildungspraxis vor. Im Rahmen einer qualitativen Studie wurden 23 Fachleiterinnen und Fachleiter aus zwölf Bundesländern in Experteninterviews befragt. Der Aufsatz liefert Erkenntnisse zu deren Wegen in die Geographielehrkräftebildung, zu Vorbereitungs- und Fortbildungsmaßnahmen, sowie explorative Einblicke in Gestaltungspraktiken in den Seminarsitzungen und in reflexiven Phasen im Rahmen von Unterrichtsnachbesprechungen. Auf Grundlage der Aussagen der Expertinnen und Experten werden abschließend Optimierungspotenziale für die zweite Phase aufgezeigt.
 
The second phase of teacher training is often considered to play a pivotal role in the professional development of prospective teachers. For Geography, there are hardly any findings on teacher trainers and their training practices. 23 Geography teacher trainers from twelve German states were interviewed in the context of a qualitative study. The paper provides findings about their paths into Geography teacher training, their initial and in-service training, as well as explorative insights into their training practices in seminar sessions and in reflective phases following the trainee teachers' lessons. The paper closes by formulating ways to optimize the second phase of Geography teacher training.
 
A menudo se considera que la segunda fase de la formación docente desempeña un papel fundamental en el desarrollo profesional de los futuros docentes. Para la Geografía, apenas existen hallazgos sobre los formadores de docentes y sus prácticas formativas. 23 formadores de profesores de Geografía de doce estados alemanes fueron entrevistados en el contexto de un estudio cualitativo. El artículo proporciona hallazgos sobre sus caminos profesionales, su preparación inicial y continuo, así como información exploratoria sobre sus prácticas de formación en sesiones de seminario y en fases reflexivas después de las lecciones de los profesores en formación. El artículo formula unas medidas de optimización.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-4-Fischer.pdf — Adobe PDF — 1.315 Mb
MD5: 365951dce1f0f1d73d2bc64361adf1f8
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/26020
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/26020
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/26020">https://doi.org/10.18452/26020</a>