Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 4
  • View Item
2023-05-08Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/26018
Wie wirksam ist eine BNE-Fortbildung für Hochschuldozentinnen und Hochschuldozenten?
Hemmer, Ingrid
Döpke, Marie
Koch, Christoph
Peitz, Anna
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Zur Implementierung von BNE in die Curricula der Hochschulen sind hochschuldidaktische BNE-Fortbildungen unabdingbar. Dieser Beitrag stellt ausgehend von Kompetenzmodellen die Konzeption einer solchen Fortbildung vor und beschreibt, erläutert und diskutiert Ergebnisse der empirischen Überprüfung ihrer Wirksamkeit. Dabei wird deutlich, dass die Fortbildung bei den Teilnehmerinnen und Teilnehmern im Bereich Professionswissen, insbesondere beim Konzeptwissen, signifikante Erhöhungen erzielte. Auch bei den nicht-kognitiven Facetten ließen sich höhere Werte beobachten, die sich jedoch nur bei einzelnen Items als signifikant erwies.
 
In order to implement ESD in the curricula of higher education institutions, ESD training for university lecturers is indispensable. Based on competency models, this article introduces an exemplary training and describes, explains, and discusses the results of the empirical review of its effectiveness. The results show that the training of the participants in the field of professional knowledge, especially in concept knowledge, achieved significant increase. Non-cognitive facets also experienced an increase; however, this only proved to be significant for individual items.
 
Para implantar la EDS en los planes de estudios de las instituciones de enseñanza superior es indispensable impartir formación en EDS a los profesores universitarios. Basándose en modelos de competencias, el artículo presenta el concepto de dicha formación y describe, explica y discute los resultados del examen empírico de su eficacia. Se pone de manifiesto que la formación de los participantes en el ámbito de los conocimientos profesionales, especialmente en los conocimientos conceptuales, logró incrementos significativos. Se observó un aumento en las facetas no cognitivas, pero sólo resultó significativo en los ítems individuales.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-4-Hemmer_et_al.pdf — Adobe PDF — 1.795 Mb
MD5: ed5319f65045807ae16c84d6d7a38d9e
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/26018
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/26018
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/26018">https://doi.org/10.18452/26018</a>