Renaissance
Leon Battista Alberti als uomo universale hat vorgelebt, dass ein gebildeter Künstler sich in möglichst vielen Sparten zu bilden hatte. Das gleiche galt für die Auftraggeber. Die in der Renaissance klassische Ausbildung der sieben freien Künste schloss das Trivium (Grammatik, Rhetorik, Logik) und das Quadrivium (Arithmetik, Musik, Astronomie, Geometrie) ein. Die Philosophie wurde diesen allen übergeordnet. Die Sektion Renaissance möchte deshalb einen interdisziplinären Ansatz zu Renaissancestudien fördern und auch für Publikationen aus den Nachbardisziplinen offen stehen. Sie ist als publizistisches Mittel gedacht, Renaissancestudien an den Universitäten und außeruniversitären Forschungseinrichtungen zu fördern.
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Recent Submissions
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2018-12-20ZeitschriftenartikelTeaching in the Digital Humanities – an RSA Roundtable The following comments were adapted from a roundtable on Digital Humanities pedagogy at the 2018 Renaissance Society of America annual conference in New Orleans. Roundtable participants: Charles van den Heuvel, Rachel ...
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2018-12-20ZeitschriftenartikelThe Whole (New) World in a Cup. The Atheneum's Narwhal-and-Ivory Cup The Wadsworth Atheneum Museum of Art recently acquired a remarkable seventeenth-century German narwhal and ivory cup (fig. 1). It belongs to a group of at least sixteen ivory, narwhal tusk, and rhinoceros horn cups of ...
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2018-09-29ZeitschriftenartikelAt the End of the Stream: Copy in 14 th to 17 th Century China In traditional Chinese art, copying masterpieces was widely practiced, the famous works existed in numerous versions through the ages when copies of copies, and copies of copies of copies (of copies) functioned as models ...
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2018-09-29ZeitschriftenartikelDas Dürer-Monogramm als Gegenstand der Nachahmung im 16. und frühen 17. Jahrhundert Albrecht Dürers zahlreiche Selbstdarstellungen zeugen von der steten Bemühung des Nürnbergers, in seiner Kunst persönliche Präsenz zu wahren. Diesem Zwecke diente auch das wohlbekannte Dürer-Monogramm, welches der Künstler ...
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2018-09-29ZeitschriftenartikelOn Ars Geminis. Fakes, Forgeries and Copies of Medieval and Renaissance Paintings The LANIAC (Laboratorio di analisi non invasive su opere d’arte antica, moderna e contemporanea) of the University of Verona (Italy) and the CAEM (Centre d’Art d’Època Moderna) of the University of Lleida (Spain), two ...
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2018-09-29ZeitschriftenartikelThe Imposed Antiquity or Time that Never Passed over Paintings This paper delves into the techniques and procedures of forgers in order to analyze their productions. A large variety of methods are implemented: the reuse of original supports, the mixing of original parts with faked ...
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2018-03-31ZeitschriftenartikelIs Fake the new Original? In the beginning of the 20th century new theories on the importance of fakes in art have appeared. Aesthetics, art history, culture sciences, sociology, economic and legal studies, interdisciplinary approaches and academic ...
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2018-03-31ZeitschriftenartikelEine exakte Teilkopie von Joos van Cleve. Zur Funktion von Kopien im frühen 16. Jahrhundert Die Kopie in der niederländischen Kunst der Frühen Neuzeit ist ein großes, spannendes und momentan viel diskutiertes Feld. Dieser Beitrag gibt einen kleinen Einblick in die Antwerpener Kunstsammler-Szene im frühen 16. Jhd. ...
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2018-03-31ZeitschriftenartikelOnce again about the London Entombment Historical sources, such as the account books of Renaissance bankers offer valuable information about relationship between artists and commissioners. Yet, it is not easy to use such sources in identifying works of art and ...
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2018-03-31ZeitschriftenartikelFrancesco Del Nero. The Art of Multiplication The paper deals with the oddities and peculiarities of critical history of a bronze bust representing Francesco del Nero (1487−1563), papal treasurer in the pontificate of Clement VII de Medici. Formerly in the ...
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2018-03-31ZeitschriftenartikelOriginal, Imitation oder Fälschung. Eine augenscheinlich spätromanisch-protogotische Sitzmadonna aus dem Augsburger Kunstauktionsmarkt und ihre Beziehung zur spätromanischen Madonna im Ulmer Museum Im Zentrum der folgenden Ausführungen steht eine augenscheinlich spätromanisch-protogotische Holzmadonna aus dem Augsburger Kunstauktionsmarkt (sog. Augsburger Madonna), welche die oberschwäbisch-spätromanische, in die ...
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2017RezensionNorbert Schneider. Von Bosch zu Bruegel. Niederländische Malerei im Zeitalter von Humanismus und Reformation
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2017ZeitschriftenartikelDigital Art History at the Crossroads Information and Communications Technologies, and more specifically online digital media, are revolutionizing the ways to produce and disseminate scientific knowledge. Humanities and social sciences -art history among them- ...
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2017ZeitschriftenartikelArt History in the World of Digital Humanities. Aspects of a Difficult Relationship This text can be considered among a number of recent statements regarding digital art history. It serves as a contribution to an ongoing discussion, certainly not as an exhaustive analysis of the field or its history. The ...
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2017ZeitschriftenartikelDream Formulations and Deep Neural Networks: Humanistic Themes in the Iconology of the Machine-Learned Image This paper addresses the interpretability of deep learning-enabled image recognition processes in computer vision science in relation to theories in art history and cognitive psychology on the vision-related perceptual ...
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2017ZeitschriftenartikelGrenzen und Möglichkeiten der digitalen Kunstgeschichte und der Digital Humanities - eine kritische Betrachtung der Methoden This article looks at Digital Humanities methods applied in Digital Art History. The aim of this article is to give a first introduction to DH methods and to distinguish between the two directions in DAH, one that is ...
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2017-07ZeitschriftenartikelStaying Afloat: The Vavassore Workshop and the Role of the Minor Publisher in Sixteenth Century Venice In the increasingly polarized historiography of the printing industry of Venice, the workshop established by Giovanni Andrea Vavassore around 1515 offers a refreshing perspective on the role of the minor publisher in the ...
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2017-07ZeitschriftenartikelMore is More: Francesco Sansovino’s Editorial Additions as a Form of Authorship on Dante’s Commedia (1564) This paper shows how Francesco Sansovino’s visual strategies for presenting Dante’s Commedia contribute to our knowledge about the publication and reception of Dante’s works in the mid-sixteenth century. Current scholarship ...
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2017-07Zeitschriftenartikel“A Parisian in Venice”. Per Pietro Deuchino “parisiensis, impressor librorum et fusor characterum” During the last years of the 16th c. the Venetian printing industry was still one of the major economic sectorsin the city, but production had dwindled to levels inferior to those of the middle years of the century because ...
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2015-03-30RezensionCumulus- oder Quell(en)wolken am Briefeditionshimmel Zu Dieter Wuttke, Kumulationen. Ergänzungsband zur Erwin-Panofsky-Korrespondenz 1910 bis 1968. Unter Mitarbeit von Petra Schöner. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2014, Leinen, X, 963S., 7 Abb., ISBN 978-3-447-10165-3, Preis: ...