Transkulturelle Perspektiven
Die Sektion Transkulturelle Perspektiven bietet ein Forum für Forschungsbeiträge zu „nicht-westlicher Kunst und materieller Kultur“. Sie möchte den euro-amerikanisch geprägten kunsthistorischen Kanon um regionale Kunstgeschichten und nicht-westliche Blickwinkel erweitern. Dabei steht Transkulturelle Perspektiven allen Regionen und Epochen bis in die Gegenwart offen und verfolgt einen breiten kunstwissenschaftlichen Ansatz, der nicht nur die „Hochkunst“ umfasst, sondern auch Beiträge zur materiellen Kultur oder etwa regionsspezifische Fallstudien aus der Museumskunde einschließt. Auch theoretische Beiträge zu Global Art sind erwünscht.
Die Sektion ist für Publikationen in deutscher und englischer Sprache ausgelegt. Interessierte AutorInnen sind jederzeit eingeladen, Artikel, Tagungsberichte und Rezensionen für die Sektion vorzuschlagen. Auch Gastredaktionen für Sonderausgaben unter einem thematischen Schwerpunkt sind möglich.
Recent Submissions
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2020-12-31ZeitschriftenartikelIntroduction to Special Issue: Asia Collections outside Asia: Questioning Artefacts, Cultures and Identities in the Museum
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2020-12-31ZeitschriftenartikelChallenging the Framing of Asia and the Role of the KVVAK (Royal Asian Art Society in the Netherlands): The Asian Pavilion of the Rijksmuseum in Amsterdam
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2020-12-31ZeitschriftenartikelImagining the Orient: Early Collecting at the Montreal Museum of Fine Arts
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2020-12-31ZeitschriftenartikelThe Museo Nacional de Arte Oriental in Buenos Aires: From European Taste for Oriental Art to Genuine Interest in the East
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2020-12-31ZeitschriftenartikelThe Collections of the Orient Museum (Fundação Oriente-Museu do Oriente): Polysemy and Metonymy
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2020-12-31ZeitschriftenartikelThe Asia and Pacific Museum in Warsaw: New Beginning and Challenges
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2020-12-31ZeitschriftenartikelAcheter un petit chinois: The Jesuit Museum of Chinese Art in Quebec
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2020-12-31ZeitschriftenartikelCollecting karamono kodō 唐物古銅 in Meiji Japan: Archaistic Chinese Bronzes in the Chiossone Museum, Genoa, Italy
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2020-12-31ZeitschriftenartikelJapan in Venice: Collecting Tastes around the Birth of the Museo d’Arte Orientale
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2020-12-31ZeitschriftenartikelChinese Money Matters – So why Does it Have Such a Low Profile?
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2020-12-31ZeitschriftenartikelKorean Gardens outside of Korea: The Re-Construction of National Cultural Identity
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2020-12-31ZeitschriftenartikelLiving Traditions: The Museum as a Platform for the Promotion and Conservation of Asian Puppet Theatre
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2020-12-31ZeitschriftenartikelAfterword
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2019-03-27ZeitschriftenartikelEditorial: Representing Tibet Abroad: Tibetan Heritage, Art and Material Culture Editorial
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2019-03-27ZeitschriftenartikelWorld Systems Perspectives and Art: A Case Study of the Museum of Contemporary Tibetan Art in the Netherlands When examining the evaluation of artworks from non-Western nations, research often focuses on the appropriation of value by those who live in culturally central countries over their peripherally located counterparts. Such ...
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2019-03-27Zeitschriftenartikel‘Tibetan Treasures’ of the Weltmuseum Wien: A First Critical Approach to René de Nebesky-Wojkowitz’s Policy of Collecting The Austrian tibetologist and ethnographer René de Nebesky-Wojkowitz purchased a significant part of the Tibetan collection at the Weltmuseum Wien during his three field trips to South Asia in the 1950s. Famous for his ...
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2019-03-27ZeitschriftenartikelThe Library of Tibetan Works and Archives: Diaspora, Memory, and Movement This study proposes to examine the politics of memory, diaspora, and the Tibetan Movement as articulated in the Library of Tibetan Works and Archives (LTWA), Dharamsala (India) – a symbol of defiance in refuge. Investigating ...
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2014-10-01ZeitschriftenartikelArchitectural Models, Mobility, and Building Techniques: Modes of Transfer in Medieval Anatolia, Byzantium, and the Caucasus: Content
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2014-10-01ZeitschriftenartikelImperial References: The Gök Medrese in Sivas as an Example of the Use of Marble in Thirteenth-century Anatolia Marble was a frequently deployed material in the representative architecture of the two most important royal patrons in Rum-Seljuq Anatolia, the sultans 'Izz ad-Dīn Kaykāwūs (r. 1211–1220) and ‘Alā ad-Dīn Kayqubād (r. ...
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2014-10-01ZeitschriftenartikelBrick Muqarnas on Rūm Saljuq buildings - The introduction of an Iranian decorative technique into the architecture of Anatolia Although the majority of architectural muqarnas compositions constructed during the Rūm Saljuq period in Anatolia are in stone, there is a small and poorly understood corpus of brick muqarnas to be found in central and ...