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2016-05-01Teil eines Buches DOI: 10.18452/5330
"For to Have Fallen Is Not a Grievous Thing, but toRemain Prostrate ater Falling, and Not to Get upAgain." The Persuasive Force of Spatial Metaphors inChrysostom’s Exhortation to Theodore
dc.contributor.authorStenger, Jan R.
dc.contributor.editorHorn, Fabian
dc.contributor.editorBreytenbach, Cilliers
dc.date.accessioned2017-06-16T05:03:18Z
dc.date.available2017-06-16T05:03:18Z
dc.date.created2016-10-18
dc.date.issued2016-05-01
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/5982
dc.description.abstractMetaphern, insbesondere solche, die auf den Raum als Bildspender zurückgreifen, sind ein Hauptcharakteristikum der Redekunst des Kirchenvaters Johannes Chrysostomos (ca. 349–407). Da er ein versierter Redner mit einer Vorliebe für bildliche Sprache war, untersucht der vorliegende Beitrag, wie räumliche Metaphern zum Erreichen der persuasiven Ziele des Chrysostomos beitragen. Im Rückgriff auf die kognitive Metaphertheorie wird der Traktat An Theodor analysiert, wobei die erkenntnistheoretischen und paränetischen Funktionen, die konzeptuelle Metaphern erfüllen, in den Blick genommen werden. Die Besonderheit des Metaphergebrauchs des Chrysostomos besteht darin, dass er sein Publikum in metaphorische Szenarien, die er in seiner visuellen Rhetorik entwirt, einbezieht, um seine Leser dazu zu bringen, ihre Einstellungen und Verhalten zu überprüfen. Damit versucht er, eine praktische Reaktion auf die gegenwärtige Situation hervorzurufen.ger
dc.description.abstractMetaphors, in particular those with spatial source domains, are a frequent feature of the oratory of the Greek Church Father John Chrysostom (c. 349–407). Given that he was an accomplished religious orator with an eye for imagistic language, this article explores how spatial metaphors contribute to Chrysostom’s achieving his persuasive goals. Adopting the approach of cognitive metaphor theory, it examines the treatise To Theodore with a focus on the epistemic and paraenetic functions fulfilled by conceptual metaphors. What is peculiar to Chrysostom’s metaphor use is that he involves his audience in metaphorical scenarios created by his visual rhetoric, in order to make his readers reappraise their attitudes and behaviour and, at once, elicit from them a specific response to the present situation.eng
dc.language.isoeng
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin, Exzellenzcluster 264 Topoi
dc.rightsNamensnennung - Keine kommerzielle Nutzung
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/de/
dc.subjectRhetorikger
dc.subjectFrühes Christentumger
dc.subjectJohannes Chrysostomosger
dc.subjectRaum-Metaphernger
dc.subjectmental spacesger
dc.subjectEarly Christianityeng
dc.subjectJohn Chrysostomeng
dc.subjectspatial metaphorseng
dc.subjectrhetoriceng
dc.subjectmental spaceseng
dc.subject.ddc400 Sprachwissenschaft, Linguistik
dc.title"For to Have Fallen Is Not a Grievous Thing, but toRemain Prostrate ater Falling, and Not to Get upAgain." The Persuasive Force of Spatial Metaphors inChrysostom’s Exhortation to Theodore
dc.typebookPart
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-100240902
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/5330
local.edoc.container-titleSpatial Metaphors. Ancient Texts and Transformations
local.edoc.pages22
local.edoc.type-nameTeil eines Buches
local.edoc.container-typebook
local.edoc.container-type-nameBuch
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local.edoc.container-lastpage186

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