Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
2017-05-18Teil eines Buches DOI: 10.18452/5394
Producing Aegeanness – An Innovation and Its Impactin Middle and Late Bronze Age Syria/Northern Levant
Rüden, Constance von
In der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts BCE gab Yarim-Lim von Alalakh Anweisung, seinen Palast mit Wandmalereien zu schmücken. Statt innersyrischer oder ,mesopotamischer‘ Tradition von al secco-Malerei auf dunklem Lehmputz zu folgen, entschied er sich für eine technische und ikonographische Innovation der Ägäis, einen hellen, glänzenden Kalkputz mit einer Greifendarstellung. In der Folge treten ähnliche Wandverzierungen in Palästen und Häusern in Syrien und darüber hinaus auf. Mein Beitrag analysiert, warum diese technische und soziale Innovationen in einer lokalen Lebenswelt erfolgreich war. Zweitens werfe ich einen genaueren Blick auf die Auswirkungen der Wandmalereien, indem ich auf die Verwendung und Bedeutung der ,ägäisierenden‘ Motive in den folgenden Jahrhunderten eingehe und die Herstellung einer levantinischen ,Aegeanness‘ in anderen Medien untersuche.
 
In the second half of the 18th Century BCE Yarim-Lim of Alalakh gave instructions to decorate his palace with wall paintings. Instead of following the inner-Syrian or ‘Mesopotamian’ tradition of al secco painting on dark mud plaster, he decided in favor of a technical and iconographical innovation known from the Aegean, a bright, shiny lime plaster with a griffin as a depiction. Later, similar decorations appeared in palaces and houses in Syria and beyond. My paper analyzes why this technical and social innovation was successful within the local life world. Secondly, it takes a closer look at the impact of the murals by exploring the use and meaning of Aegean-related motifs in the following centuries and the production of a Levantine Aegeanness in different media of expression.
 
Files in this item
Thumbnail
225.pdf — Adobe PDF — 476.2 Kb
MD5: 69c0fb5303e35099997e386db976abfd
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
Namensnennung - Keine kommerzielle NutzungNamensnennung - Keine kommerzielle NutzungNamensnennung - Keine kommerzielle Nutzung
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/5394
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/5394
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/5394">https://doi.org/10.18452/5394</a>