Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Projekte und weitere Einrichtungen
  • Exzellenzcluster 264 Topoi
  • Band 43: The Interplay of People and Technologies – Archaeological Case Studies on Innovations
  • View Item
2017-05-18Teil eines Buches DOI: 10.18452/5396
Innovations That Failed to Materialize: Why WasThere No Copper Metallurgy in the Central EuropeanEarly and Middle Neolithic?
Zilva, Sayuri de
Jung, Matthias
In diesem Beitrag wird zum einen ein soziologisches Modell von Innovation vorgestellt, das die handlungstheoretischen Beschränkungen der gängigen Innovationstheorien zu überwinden vermag. Dieses von Ulrich Oevermann entwickelte und auf dem Charisma-Konzept Max Webers basierende Modell applizieren wir exemplarisch auf archäologisches Material zur neolithischen Kupfermetallurgie Mitteleuropas. Dabei wird zum anderen der Blick auf ‚ausgebliebene‘ Innovationen gerichtet, das heißt auf solche, die gewissermaßen ‚in der Luft‘ lagen, aber nicht verwirklicht wurden. Auch diese Phänomene lassen sich mit dem hier vorzustellenden Modell differenziert betrachten und einordnen.
 
In this paper we propose a sociological concept of innovation capable of transcending the limitations faced by the approaches of common theories of action. The concept was formulated by Ulrich Oevermann and is based upon Max Weber’s theory of charismatic authority. We apply this concept to archaeological data, using the example of Neolithic copper metallurgy in central Europe, and discuss the importance of analyzing innovations that failed to materialize even though they might have been ”in the air” at the time. The concept sketched here enables the scientific study of such a phenomenon.
 
Files in this item
Thumbnail
277.pdf — Adobe PDF — 147.6 Kb
MD5: b0f31660f0902e7506d6c542ef64b7db
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
Namensnennung - Keine kommerzielle NutzungNamensnennung - Keine kommerzielle NutzungNamensnennung - Keine kommerzielle Nutzung
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/5396
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/5396
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/5396">https://doi.org/10.18452/5396</a>