Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
2001-01-01Teil eines Buches DOI: 10.18452/9157
Navigationsbilder im World Wide Web
Berendt, Bettina
Grote, Alexandra
Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Wie in gedruckten Lehr-/Lernmaterialien werden auch in Online-Lehr-/Lernmaterialien Bilder eingesetzt. Viele dieser Bilder sind Navigationsbilder, die der Navigation im Hypertext dienen. Ist es möglich, die Funktion dieser Bilder für den Text näher zu bestimmen? Dieses könnte zu einer Einschätzung dessen beitragen, wie und inwieweit diese Bilder das Lernen der Inhalte unterstützen. Wir stellen ein Klassifikationsschema von Navigationsbildern vor, das auf der Klassifikation herkömmlicher Bilder nach ihren Funktionen für Texte aufbaut und diese um für die visuellräumliche Wahrnehmung relevante Kriterien erweitert. In einer Untersuchung von im Deutschen Bildungsserver (http://www.bildungsserver.de) verzeichneten Online-Ressourcen wenden wir dieses Klassifikationsschema an. Wir schließen mit einem Ausblick auf Erfolg versprechende Einsatzmöglichkeiten von Navigationsbildern.
 
Like printed teaching materials, online teaching/learning materials employ pictures. Many of these are navigation pictures that help navigation in the material’s hypertext. Is it possible to determine the function of these pictures for the text in more detail? This could contribute to an assessment of how and how much these pictures support the learning of the material’s content. We present a classification scheme for navigation pictures that is based on a classification of the functions of standard pictures for texts. It extends this scheme by criteria that are relevant for visuo-spatial perception. We apply the classification scheme in a study of online resources in the German Educational Resources web server (http://www.bildungsserver.de). We conclude with a discussion of promising ways of employing navigation pictures.
 
Files in this item
Thumbnail
22NEzMkLpNJrM.pdf — Adobe PDF — 242.7 Kb
MD5: d81dc6031eb7c5ddcb3a83fb145cd297
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/9157
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/9157
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/9157">https://doi.org/10.18452/9157</a>