Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
2005-09-10Berichte und sonstige Texte DOI: 10.18452/9291
Differenzielle Entwicklungsverläufe der Lernfreude im Grundschulalter
Schmude, Corinna
Humboldt-Universität zu Berlin
Die vorliegende Studie zur Entwicklung der Lernfreude basiert auf dem Längsschnittprojekt NOVARA (Noten- oder Verbalbeurteilungen – Akzeptanz, Realisierung und Auswirkungen). In dem Forschungsprojekt NOVARA wurden unter anderem die Auswirkungen unterschiedlicher Formen der Leistungsbeurteilung (Noten oder Verbalbeurteilungen) auf die Entwicklung schulleistungsrelevanter Persönlichkeitsmerkmale untersucht. Der Artikel berichtet zu folgenden Aspekten der Entwicklung der Lernfreude Ergebnisse: a) Schulfach- und Geschlechtsunterschiede, b) Stabilität, c) allgemeine und differenzielle Entwicklungsverläufe. Es wurde die Hypothese geprüft, dass sich die verbale Beurteilung förderlich auf die Entwicklung der Lernfreude auswirkt. Es zeigten sich Zusammenhänge zwischen der Beurteilungsform und dem Leistungsniveau der Kinder.
 
The present study on the development of students’ affective attitudes towards learning is based on thelongitudinal project NOVARA, the acronym of German Noten- oder Verbalbeurteilungen – Akzeptanz, Realisierung und Auswirkungen (i. e., Acceptance, Realization and Effects of Different Forms of Evaluation at Primary School: Verbal Reports vs. Marks). Among other aspects the project analyzes the consequences of the reform concerning the kinds of evaluation on development achievement-related personality factors. Results are reported on the following aspects: a) discriminative (across subjects) and differential (gender) differences, b) stability, c) general and differential courses of development. The study examines following thesis: positive effects of verbal evaluation on the development of students’ affective attitudes. Correlations between the modes of evaluation and the childrens’ academic achievement were found.
 
Files in this item
Thumbnail
28X6oBWfypKVc.pdf — Adobe PDF — 86.55 Kb
MD5: 977f9dc43aada6cf17d86268f853d9b7
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/9291
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/9291
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/9291">https://doi.org/10.18452/9291</a>